ՑԵՂԱԿՐՕՆՆԵՐՈՒՆ
Դու գիտես դասական պատմութիւնը, որ խօսելով Լիկուրգոսի մասին, ասում է
Բարեկարգելով Սպարտան (ուր քաղաքացիները, մոռացած իրենց անձը, կ’ապրէին միայն հայրենիքի համար, ուր նորահաս սերունդը կը մարզուէր յաղթանակելու արուեստի մէջ, ուր ամէն մարդ եւ բոլորը կ’երգէին` փառաբանելով հերոսներին ու պարսաւելով երկչոտներին)` Լիկուրգոսը ժողովի հրաւիրեց ժողովուրդը եւ ուզեց, որ նա երդուի, թէ իր բացակայութեան ժամանակ պիտի չխախտէ իր ստեղծած օրէնքները:
Ժողովուրդը կատարեց մեծ օրէնսդրի եւ հայրենասէրի ցանկութիւնը երդուեց, որից յետոյ Լիկուրգոսը թողեց իր հայրենիքը, հեռացաւ:
Եւ որպէսզի սպարտացիներին չազատէ իրենց երդումից, նա վճռեց կամաւորապէս մեռնել` հեռու Սպարտայէն:
* * *
Ուխտակիցնե՛ր,
Ես ցեղի խօսքը, պաշտամունքը, օրէնքը քարոզեցի ձեզ: Ու երբ դուք երդուեցիք` մնալ հաւատարիմ ցեղակրօն անուան եւ դաւանանքին` ես հեռացայ:
Այժմ աշխարհագրօրէն շա՜տ հեռու եմ ձեզնից, բայց սպարտացի օրէնսդրի վերջին քայլին դիմելու պատճառ չունիմ, որովհետեւ խորապէս հաւատում եմ ձեր ուխտի սրբութեան եւ անխախտութեան: Չէ՞ որ դուք ուխտեցիք… հաւատարիմ մնալ ձեր ցեղին: Իսկ ցեղակրօնի համար հաւատարիմ մնալ` նշանակում է ամէն օր, ժա՛մ, վայրկեա՛ն հպարտանքով լսել այն սրբազան ձայնը, որ զրնգում է իր արիւնի մէջ եւ ասում`
«Ես հա՛յ եմ եւ եօթնիցս հպարտ եմ, որ հա՛յ եմ: Ես ի՛մ ցեղի զաւակն եմ, եւ ահա՛ օտարութեան մէջ իսկ, Ցեղակրօնութեան շնորհիւ, ի՛ր կաթը կը ծծեմ»:
* * *
Ցեղակրօննե՛ր,
Ասել` «ես մարդ եմ», առանց ասելու` «ես հայ եմ», նշանակում է մեղանչել ե՛ւ հայութեան, ե՛ւ մարդկութեան դէմ:
Սո՛ւտ է, չկա՛յ եւ պիտի չլինի վերացական, ցեղօրէն անկերպարան մարդը:
Կա՛յ եւ կը մնայ ցեղադէմ մարդը – ֆրանսացին, անգլիացին, ռուսը, լեհը, արաբը, հայը – կա՛յ ցեղորոշ մարդը:
Չկա՛յ անկերպարան մարդկութիւն – կան մարդկային ցեղեր: Չկա՛յ մարդկութիւն – կայ նրա գաղափարը, անո՛ւնը միայն:
Եթէ գոյութիւն ունենար մարդկութիւնը` լոյսի եւ աշխատանքի մեր արդար ցեղի կէսն սպաննող թուրքը չէ՛ր մնայ անպատիժ:
Եթէ գոյութիւն ունենար մարդկայնութիւնը` տմարդ աշխարհը Լոզանում չէ՛ր սեղմի թուրք փաշաների հայ արիւնո՛վ ներկուած ձեռքերը, եւ եղբայրութիւն կեղծող Մոսկուան շնաբար չէ՛ր համբուրուի քեմալական Անգորայի հետ:
Մարդկութի՛ւն, մարդկայնութի՛ւն — դեռ սնամէջ բառեր են, հեգնանքը գայլ-ազգերի:
Եթէ այդպէս չլինէր` հայութեան անհայրենիք մասը Յիսուսի նման չէր շարունակի նախանձել բոյն ունեցող երկնքի թռչուններին:
Այդ այդպէս լինելով հանդերձ, պէ՛տք է ծառայել մարդկութեան, այո՛, պէտք է ծառայել, սակայն, մե՛ր ցեղի միջոցաւ, մե՛ր ցեղին ծառայելով ապրելով ու ստեղծագործելով որպէս հա՛յ մարդ:
Մարդ դառնալու համար, պէտք է ցեղօրէն մարդ մնալ, որովհետեւ` Ամէն այլասերուած դիմակազրկւում, այլանդակւում է հոգեպէս, դառնում անստեղծագործ, քանդիչ ուժ, թշնամի՛ մարդկութեան:
Ամէ՛ն այլասերուած դժբախտանում է` կորցնելով կեանքն ու աշխարհը թարմ եւ անմիջական կերպով զգալու եւ ընդունելու իր կարողութիւնը:
Ամէ՛ն այլասերուած բնազդաբար եւ արդարօրէն արհամարհւում է, անկախ իր ընկերային դիրքից:
Այսպէս է պատժում ցեղի արիւնը:
* * *
Ուխտակիցնե՛ր,
Եւ ո՛չ մի զիջում մեր ցեղային անհատականութիւնից եւ արժանապատւութիւնից:
Դա դեռ չգոյ մարդկութեան եւ հայութեան շահն է պահանջում:
Բարձրէ՛ն, բարձրէ՛ն դիտէք – հեռուն` մեր ցեղի անցեալն ու ապագան տեսնելու համար, հայոց անցեալի խորհուրդը եւ ապագայի հրայրքը ապրելու համար:
Ապրէ՛ք ցեղօրէն, ցեղի՛ համար, ցեղակրօնաբա՛ր: Որպէսզի ձեր միջոցաւ հայ սփիւռքի նորահաս սերունդը խորապէս գիտակցի թէ աններելի վատութիւն է` սեփական արժէքների ուրացումի գնով օտար ազգերի մէջ կեղծ իրաւահաւասարութիւն փնտռելը:
Հասկանա՛նք — ճշմարիտ իրաւահաւասարութիւնը հնարաւոր է միայն եւ միմիայն սեփական արժէքների միջոցաւ:
Իսկ արժէքներ ստեղծում է ա՛ն, ով ստեղծագործ է:
Իսկ ստեղծագործ է ա՛ն, ով չի մեղանչում իր ցեղային նախաէութեան` իր ցեղի արիւնի դէմ:
«Հայրենիք» օրաթերթ, Բոստոն,
1935թ., 14 հունիսի
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!